T-Mobile schrapt bonussen
Individuele werknemers van telecombedrijf T-Mobile in Nederland krijgen geen bonussen meer. Alleen de verkoopafdelingen, waar bonussen als grote motivators gelden, blijven gespaard. Deze maatregel moet er onder andere voor zorgen dat medewerkers meer coöpereren.
‘De resultaten worden er niet of nauwelijks beter van’, licht HR-directeur David Thomas toe aan het FD. Eindejaarsgesprekken gingen voorheen vooral over geld en voorafgaande prestaties. Bonussen worden nu anders ingevuld: de variabele beloning wordt alleen toegekend op basis van doelstellingen op bedrijfsniveau. Deze invulling moet scheve gezichten onder het personeel voorkomen.
Het doel is niet om besparingen te verwerkelijken, maar het is wél een mogelijkheid. Het gaat het bedrijf om samenwerking en schaft daarmee ook het eindejaarsgesprek af en voert intensievere gesprekken in voor de ontwikkeling van het personeel.
Compliment versus bonus
Jan Schuurman, beloningsdeskundige, vertelt dat het een gedurfde zet is dat het telecombedrijf de bonussen schrapt. Maar: ‘met bonussen is ook een afrekencultuur gemoeid, en klantbelang delft vaak het onderspit’. Schuurman vindt dat de prestatiebonus niet meer bij deze tijd past en men gemotiveerd moet zijn vanuit een individuele carrière en ontwikkelingsmogelijkheden. Zo bleek afgelopen jaar al na publicatie van het Nationaal Waarderingsonderzoek dat werknemers liever een schouderklopje ontvangen dan een bonus.
- Customer Service
- Human Resource Management
- Nationaal Waarderingsonderzoek
- David Thomas
- klantbelang
- coöpereren
- HRM
- T- Mobile
- medewerkers
- ontwikkelingsmogelijkheden
- prestatiebonus
- eindejaarsgesprek
- bonussen