Klant vindt robot voldoende voor hypothecair advies
Een derde van de klanten van hypothecaire diensten heeft niet per se behoefte aan een hypotheekadviseur: robots zijn volgens hen in staat gedegen advies te geven. Dit wijst eigen onderzoek van financieel consultancybureau Omniplan uit.
Omniplan deed onderzoek naar de behoefte aan hypotheekadviseurs en ondervroeg daarvoor duizend klanten van hypotheekverstrekkers. Marcel Nijland, directeur Marketing en Sales bij Omniplan, licht toe: ‘Uit het onderzoek blijkt dat het denken vanuit de gehele customer journey, onderbouwd met financiële gegevens, nog niet altijd plaatsvindt. Dit terwijl de consument er wel behoefte aan heeft.’ Hierdoor ontstaat er steeds meer ruimte voor advies die niet door mensen is gecreëerd. Maar liefst 63 procent van de respondenten reageerden bevestigend op de vraag of computers ook goed hypotheekadvies zouden kunnen verstrekken.
Minder contactbehoefte
Volgens het bureau neemt de klant voor de meest belangrijke informatie minder vaak contact op met zijn financieel adviseur. Wanneer consumenten nog met vragen blijven zitten, blijkt het te lang te duren voordat de klant wordt geholpen: 85 procent van de deelnemers van het onderzoek geeft ook aan van mening te zijn dat een hypotheekaanvraag te lang duurt.
Van de respondenten zegt 84 procent bereid te zijn persoonlijke data te delen, zo lang er passende financiële dienstverlener wordt verzorgd. Volgens Nijland nemen dienstverleners een groot deel van de zorgen van de klant weg wanneer het adviesproces meer is ingericht op deze klant.