Lidl lanceert wijnchatbot
Om consumenten in het Verenigd Koninkrijk te helpen de beste wijn voor bij de maaltijd of een bepaald moment te selecteren, introduceert Lidl voor Facebook Messenger een volledig geautomatiseerde, AI-ondersteunde chatbot. Voor de ontwikkeling van deze virtuele wijnadviseur, ‘Margot’ genaamd, is de supermarktketen een partnership aangegaan met Aspect Software.
De makers geven aan dat de chatbot een lichtvoetig en informeel personage is: een ware wijnenthousiasteling (maar absoluut niet hautain), en een liefhebber van voedsel en goed gezelschap. Volgens hen zal Margot een echte ‘conversational experience’ bieden door klanten te vertellen welke rode wijnen uit Chili onder de € 7 bij Lidl verkrijgbaar zijn, wat voor wijn passend is bij gegrilde zalm of welke elementen wijn zoet maken.
Alex Murray, digital director bij Lidl UK, verzekert dat Margot ervoor zorgt dat het kiezen van de juiste wijn nooit een ontmoedigend proces zal zijn. Aanvullend spreekt Tobias Goebel, senior director of Emerging Technologies bij Aspect Software en verantwoordelijk voor het wereldwijde chatbotprogramma van de softwareleverancier, de verwachting uit dat deze innovatieve technologie de ervaring van Lidl-klanten merkbaar zal verbeteren. ‘Onze chatbotoplossing biedt een breed scala aan kennis, terwijl klanten in gewoon Engels ook vragen kunnen stellen door knoppen in te drukken of scriptopdrachten te verzenden.’
- wijnchatbot
- virtuele wijnadviseur
- Lidl
- AI
- klantervaring
- customer experience
- service
- Margot
- Aspect Software
- Facebook Messenger