Storytelling doe je zo

Storytelling doe je zo
  • 19 februari 2018
  • Redactie

Om leiders, collega’s en klanten te binden, is er volgens Alison Davis (oprichter en ceo van adviesbureau Davis & Company) een simpele techniek toe te passen: storytelling. Hoe te beginnen? Start met het begrijpen van de volgende zeven karakteristieken van een goed bedrijfsverhaal.

  • Tijd. Verhalen ontstaan op een zeker moment. Als je iemand hoort zeggen ‘Afgelopen week, toen gebeurde dit’, dan heb je het begin van een verhaal.
  • Plaats. Voor elk verhaal kun je een pin op een kaart zetten. Bijvoorbeeld: ‘We waren op een salesmeeting in Phoenix.’
  • Mensen. Zakelijke storytelling focust zich op mensen. ‘Op deze wijst wist Joe dat obstakel te overwinnen…’
  • Een serie gebeurtenissen. De beste verhalen bevatten spanning. ‘Toen het systeem faalde, moest ons team snel een oplossing bedenken om het probleem te omzeilen.’
  • Verrassing. Voor dit kenmerk put Davis uit de visie van Shawn Callahan, auteur van het boek ‘Putting Stories to Work’: ‘Een verhaal is een belofte dat je iets onbekends met je publiek deelt. Deze onverwachte informatie hoeft niet een groots inzicht te zijn, maar zou op z’n minst de wenkbrauwen van luisteraars omhoog moeten krijgen.’
  • Relevantie. Veel verhalen die je op kantoor hoort zijn vermakelijk, maar niet zo zeer verlichtend. De beste bedrijfsverhalen bieden context ter ondersteuning van de strategie of andere belangrijke zaken.
  • Emotie. ‘Een verhaal beschrijft wat heeft plaatsgehad. Een goed verhaal helpt jou om te zien wat er is gebeurd, en helpt jou te voelen wat er is gebeurd’, refereert Davis opnieuw aan Callahan.
  • comments powered by Disqus