AR = bezit = aankoop
Augmented reality (AR) blijkt in virtuele shopomgevingen een grote meerwaarde te hebben voor de klantervaring. Wanneer klanten iets in AR zien, hebben ze sterker het gevoel alsof een product al in hun bezit is en zijn ze sneller geneigd over te gaan op een aankoop.
Betrokkenheid wordt eerder gestimuleerd door AR dan wanneer de klant een online product op zijn smartphone of laptop ziet. Deze conclusie trekken onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Hasselt. ‘Dat AR helpt om consumenten te betrekken, een merk te onthouden en ze meer vertrouwen in een aankoop te geven, was al bekend. Nu blijkt het klanten echter ook een gevoel van eigendom te geven’.
Zintuiglijke waarneming
Aangezien online producten niet fysiek tastbaar zijn, adviseren de universiteiten om AR en VR toe te passen, als alternatieve oplossing voor retailers. Vooral bij materiële producten waarbij zintuigen een grotere rol spelen, is het voor retailers lucratief om klanten het gevoel te geven alsof ze in een winkel lopen en het product kunnen aanraken.
Tijdens het Mobile World Congress bleek al dat AR en VR een opkomende rol spelen in omnichannel klantervaringen.