DDMA ontkracht mythes rond AVG
Brancheorganisatie DDMA lanceert een AVG-hulplijn als kennisplatform voor bedrijven. Volgens DDMA ontstaat er veel onduidelijkheid over de nieuwe wetgeving doordat er allerlei mythes rondgaan.
‘In de voorbije maanden schoten de zelfverklaarde privacy-experts als paddenstoelen uit de grond, zonder juridische of compliance achtergrond. De tegenstrijdige informatie die zij verspreiden, maakt het voor ondernemers onmogelijk lastig om met de AVG aan de slag te gaan. Dat is gevaarlijk’, verklaart Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA.
De organisatie wil met de AVG-hulplijn kennis verschaffen aan bedrijven over de nieuwe wetgeving die per 25 mei ingaat. Voorzitter Robert van Geffen roept de sector op om ‘van data iets moois te maken’. Hij legt uit: ‘Voor ons is dit een logisch moment om alle kennis en kunde van DDMA op het gebied van de AVG in nog bredere kring bekend en beschikbaar te maken, voor zowel leden als niet-leden.’ De hulplijn is bedoeld voor bedrijven in diverse sectoren. ‘Hoewel de wetgeving voor alle sectoren hetzelfde is, zal de impact per sector namelijk verschillen.’
Mythes
DDMA start de campagne met het ontkrachten van twee mythes. Volgens de brancheorganisaie beweren sommige privacyexperts dat elk bedrijf een Functionaris Gegevensbescherming moet aanstellen, terwijl dit niet binnen elke branche van belang is. Hiernaast licht DDMA in zijn persbericht toe dat vaak wordt beweerd dat de AVG enkel van toepassing is op digitale bestanden, maar de wetgeving tevens relevant is voor papieren documenten.