EU wil betere consumentenbescherming
De Europese Commissie stelt een wet voor waardoor consumentenbonden of -organisaties claims kunnen indienen tegen grote bedrijven. Multinationals gaan vaak internationaal te werk, waardoor non-profitorganisaties soms machteloos staan.
Naar aanleiding van het dieselschandaal moet de regel een leidraad vormen voor consumentenwetgeving. Eurocommissaris Vera Jourova (Justitie en Consumenten) verklaart volgens de Volkskrant: ‘Grote bedrijven zijn veel sterker dan individuele consumenten. Het is tijd dat we dat verschil rechttrekken.’
Consumentenrechten
Tevens moet online shoppen voor consumenten transparanter worden, vindt de Europese Commissie. Zo moet het duidelijker zijn of een product door een retailer wordt verkocht of door een individuele verkoper, zodat de consument kan beoordelen of het product onder het consumentenrecht valt. Maar ook het herroepingsrecht moet worden aangepast, en dan wel voor gratis diensten. Consumenten, of in dit geval gebruikers, moeten hun data terug kunnen krijgen binnen veertien dagen wanneer zij zich bedenken.
De mogelijkheid om een claim in te dienen is louter voor non-profitorganisaties die consumenten vertegenwoordigen. Dit om misbruik door advocatenkantoren te voorkomen, wat in de Verenigde Staten meermaals is voorgekomen.