Geen Amazon Go, maar Spar University
Met de ‘skip the line’-functie in de Spar University-app hoeven klanten niet meer in de rij te staan. De supermarktketen test op de hogeschool-campus in Utrecht kassaloos winkelen. Smartphones veranderen in scanners waarmee klanten hun producten kunnen aantikken.
Zodra de klanten klaar zijn geven ze dit op hun smartphones aan, waarna hen middels een Tikkie-verzoek wordt verzocht te betalen. Als ze hebben afgerekend biedt Spar hen een kop koffie aan.
Vertrouwen
Eigenaar van negen Spar University-winkels Erwin Binneveld licht toe dat je als bedrijf moet hopen dat klanten het geld overmaken. ‘Tikkie is groot geworden door gemak en vertrouwen, en wij denken dat die combinatie voor ons ook prima werkt.’ Anderzijds moeten klanten tevens vertrouwen hebben in de winkelketen; de app verzamelt immers data over de gebruiker. Binneveld geeft aan dat Spar volledige ruimte geeft in wat klanten aan informatie willen afstaan. Desalniettemin ziet hij dat het jonge klantenbestand bewust is van hun privacy. ‘Deze app levert gemak op, maar we moeten daar wel rekening mee houden.’
Gedrag
Binneveld verklaart dat de kassaloze winkels een omzetgroei waarnemen. ‘De klanten zijn blijer omdat ze sneller naar buiten kunnen, ook in de piekuren.’ De winkelketen is echter gefocust op klantfeedback. ‘Het [klant]gedrag is veel belangrijker dan het technische. Is het allemaal logisch, worden er fouten gemaakt, vinden mensen het fijn of juist te ver gaan?’