Flexibele organisatie scoort tevreden klanten

Flexibele organisatie scoort tevreden klanten
  • 23 mei 2018
  • Redactie

Bedrijven die kiezen voor een flexibele aanpak weten meer klantenbinding te bewerkstelligen, scoren hogere klanttevredenheid en halen meer klanten binnen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Pegasystems.

Voor het onderzoek van Pega, dat onlangs door Frost & Sullivan is uitgevoerd, werden 437 senior executives ondervraagd over de gevolgen en voordelen van bedrijfsflexibiliteit. Daaruit bleek dat minder flexibele bedrijven achterlopen op flexibele organisaties.

Adopters
Een agile bedrijfsstrategie blijkt te scoren, leren de actuele uitkomsten. Onder de ondervraagde executives kwalificeerde 43 procent van de respondenten zich als adopter van flexibiliteit. Van deze leidinggevenden gaf 82 procent aan dat de algemene klanttevredenheid groter was dan die van hun branchegenoten. Daarnaast gaf 78 procent aan meer klanten binnen te halen – 77 procent van de executives verklaarde meer klantenbinding te hebben.

Niet-adopters
Het rapport leert verder dat minder flexibele bedrijven niet in staat zijn om snel en consistent te reageren op onverwachte omstandigheden en staren zich blind op het mijden van risico’s en het beperken van kosten. Deze bedrijven zijn volgens Pegasystems het minst geneigd zich binnen de veranderende markt aan te passen. Van de respondenten binnen deze minder flexibele organisaties geeft 47 procent aan dat het grootste struikelblok voor verandering het gebrek aan (financiële) steun is van het bestuur.

comments powered by Disqus