Bijenkorf schrapt performance management systeem
De Bijenkorf heeft zijn beoordelingssysteem aangepast. In de Amsterdamse vestiging van het warenhuis hoeven medewerkers niet meer te vragen naar persoonlijke klantbeoordelingen, naar aanleiding van een actie van de FNV.
Twee maanden geleden startte FNV een actie om klanten te mobiliseren om medewerkers een tien te geven. De actie werd gestart naar aanleiding van een survey die eerder dit jaar werd gehouden, waaruit bleek dat ruim de helft van de Bijenkorf-medewerkers het niet eens is met het beoordelingssysteem.
Gênant
Volgens FNV’s ceo-onderhandelaar Linda Vermeulen was het beoordelingssysteem willekeurig en oneerlijk: zo ontvingen jongere medewerkers volgens de vakbond vaker hoge klantbeoordelingen dan oudere medewerkers. Over het afschaffen van het systeem in de Amsterdamse vestiging licht Vermeulen toe: ‘Medewerkers zijn trots op hun werk, en trots op hun warenhuis. Zij vinden het gênant om steeds aan klanten om feedback en rapportcijfers te moeten vragen, vooral omdat alleen de negens en tienen meetellen.’
Het is (nog) niet bekend of andere vestigingen van de Bijenkorf ook het beoordelingssysteem zullen aanpassen.
- klantbeoordeling
- medewerkerstevredenheid
- beoordelingssysteem
- HR
- performance management systeem
- FNV
- Vermeulen
- CX