Helft werknemers voelt zich ondergeschikt aan klant
Meer dan de helft van de werknemers zegt het gevoel te hebben dat de werkgever zijn klanten belangrijker vindt dan eigen medewerkers. Soulful Rebels, het merkbureau dat onderzoek deed naar merkintegriteit, ondervroeg hier circa duizend werkenden over.
De klant centraal stellen is volgens het onderzoek in strijd met de medewerkerstevredenheid. Werknemers in de detailhandel hebben met 57 procent voornamelijk het gevoel dat hun belangen minder zwaar wegen dan dat van klanten. Soulful Rebels’ medeoprichter Susanne Mensink haakt in: ‘Deze resultaten bevestigen wat we in de praktijk vaak tegenkomen: medewerkers die ervaren dat hun belangen ondergeschikt zijn aan die van de klant. Met name bij snelgroeiende bedrijven zien we dat de aandacht voor klanten veel groter is dan voor de eigen medewerkers.’ Mensink stelt dat het juist de medewerkers zijn die het bedrijf tot een succes maken.
Gedrag en missie in de clinch
Daarnaast vindt volgens het onderzoek meer dan de helft van de respondenten dat zijn organisatie zich mooier voordoet dan wat in werkelijkheid het geval is. Het bureau concludeert dat werknemers vaak niet hun gedrag weten te syncen met de missies en waardes van het bedrijf. ‘Dit leidt regelmatig tot situaties waarin medewerkers doen wat ze goed lijkt, maar wat niet in lijn is met wat de organisatie eigenlijk van hen verwacht’, beweert medeoprichter Lenneke Persons.