Patiënt centraal bezorgt Borstcentrum DZ ‘Michelin-ster’

Patiënt centraal bezorgt Borstcentrum DZ ‘Michelin-ster’
  • 13 juli 2018

Het Borstcentrum van het Deventer Ziekenhuis (DZ) is recent door de European Society of Breast Cancer Specialists (Eusoma) gecertificeerd. Na het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is DZ het tweede Nederlandse ziekenhuis dat dit internationale kwaliteitskeurkerk weet te bemachtigen.

Gita Gallé, bestuursvoorzitter van het Deventer Ziekenhuis, zegt trots te zijn op haar team als gevolg van het behalen van dit ‘speciale’ certificaat. ‘Maar uiteindelijk is het natuurlijk vooral van belang voor onze patiënten. Die kunnen zeker zijn van een excellente zorgkwaliteit.’ Aanvullend geeft ze aan dat alle uitkomsten van borstkankerbehandeling worden gecontroleerd en dat nieuwe inzichten en feedback van patiënten resulteren in een continue aanpassing van het DZ-behandelbeleid.

Patiënt centraal
Eusoma legt op een hoog niveau (Europese) kwaliteitsrichtlijnen vast voor zorg aan patiënten met borstkanker. Deze internationale benchmark wordt daarom ook wel gezien als de ‘Michelin-ster’ voor de borstkankerzorg, schrijft het Deventer Ziekenhuis op zijn eigen website. In Europa zijn er momenteel 34 instellingen die deze erkenning in handen hebben. In Nederland heeft alleen het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven het certificaat.

‘De kwaliteit en organisatie van onze zorg zijn tijdens meerdere inspecties door borstkankerspecialisten uit heel Europa kritisch tegen het licht gehouden’, deelt de bestuursvoorzitter. ‘Daarbij is vooral gekeken of je de wensen van de patiënt echt centraal stelt en of je kunt rekenen op de allerhoogste kwaliteit in borstkankerzorg. Dat moet je echt kunnen bewijzen. Niet alleen in getallen, je moet het laten zien.’

Snel duidelijkheid
De zorg in het in 2016 opgerichte Borstcentrum is zodanig georganiseerd dat vrouwen binnen 24 uur na bezoek aan hun huisarts terechtkunnen in het Borstcentrum. Daarna kunnen ze binnen een dag rekenen op een duidelijk diagnose én een behandelplan. Jaarlijks ontvangt het centrum circa 1.300 vrouwen met een verdenking op borstkanker.

Lees hier het uitgebreide interview dat CustomerFirst ruim twee jaar terug had met Gallé.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link