Digitaal mag burger niet spoor bijster raken
Nederlandse burgers mogen niet de dupe worden van verdergaande digitalisering bij de overheid. Dat stelt de Raad van State in een recent gepubliceerd advies. ‘Voor burgers is digitaal contact met de overheid niet altijd even gemakkelijk.’
Het nationale adviesorgaan meldt dat de overheid feitelijk bestaat uit honderden organisaties die digitalisering niet allemaal op dezelfde manier aanpakken. Daardoor kan de burger het spoor bijster raken. ‘Dat geldt des te meer voor mensen die door omstandigheden minder zelfredzaam zijn. Van hen kan niet altijd worden verwacht dat zij alle digitale kanalen van overheidsorganen in de gaten houden en de weg kunnen vinden in de digitale uitvoering van regels.’ De Raad van State benadrukt aansluitend dat burgers recht hebben op zinvol contact met de overheid, waarbij zij serieus worden genomen en hun eigen gegevens kunnen inzien en (waar nodig) corrigeren.
Lees hier de volledige tekst van het advies, dat overigens aansluit op de actuele aanbevelingen van NL DIGIbeter.