Google helpt automerken op CX-weg
Automotive-alliantie Renault-Nissan-Mitsubushi heeft een overeenkomst gesloten met Google, met als doel het verbeteren van de klantervaring. Het technologiebedrijf gaat toekomstige modellen van deze automerken voorzien van navigatie en spraakassistentie, waarmee klanten straks beschikken over de ‘meest gevanceerde AI-gebaseerde applicaties’.
Het nieuwe infotainmentsysteem dat door de automotivebedrijven zal worden gebruikt, draait op het Android-besturingssysteem van Google (maar ondersteunt ook Apple iOS bijvoorbeeld). Daarmee worden onder meer een live verbinding met Google Maps voor actuele problemen op de weg, het downloaden van verschillende apps uit de Google Play Store en het bedienen van voertuigfuncties door middel van spraak mogelijk gemaakt.
AI-interactie
Hadi Zablit, senior vice president Business Development bij Renault-Nissan-Mitsubishi, stelt dat deze deal auto-eigenaren ‘rijke gebruikerservaringen biedt’ die momenteel alleen buiten het voertuig beschikbaar zijn. Zijn collega Kal Mos (global vice president of Alliance connected vehicles) vult aan: ‘Met de integratie van het Android-platform in onze infotainmentsystemen voegen we een nieuw intelligentieniveau toe aan onze connected voertuigen. In de toekomst kan Google Assistant uitgroeien tot dé manier waarop klanten handsfree de interactie met hun voertuigen aangaan.’
De eerste uitkomsten van deze samenwerking verschijnen naar verwachting in 2021 op de markt. Volgens Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen, is deze overeenkomst een klap, ‘een doodsteek’, voor TomTom. ‘TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag: ze halen Google in huis’, vertrouwde hij onlangs toe aan het Belgische platform Datanews.
- spraaktechnologie
- customer experience
- interactie
- UX
- klantervaring
- infotainment
- Renault-Nissan-Mitsubushi
- kunstmatige intelligentie
- AI
- Google Assistant
- klantbehoefte