Reviews leidend voor shoppende jongeren
Bij het online shoppen worden jongeren tussen de 15 en 24 jaar voornamelijk getriggerd door positieve mond-tot-mondreclame. Bijna de helft van deze doelgroep hecht grote waarde aan aanbevelingen van diens omgeving.
Motivaction deed onlangs namens Thuiswinkel.org onderzoek naar het online winkelgedrag van Nederlandse consumenten. Daaruit blijkt dat 45 procent van de ondervraagde jongeren het oordeel van familie en vrienden meenemen in hun aankoopbeslissing. 43 procent van deze doelgroep kijkt eerst naar de reviews die over de webshop te vinden zijn. Een hoog aantal (93%) van alle respondenten, waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen diverse leeftijdscategorieën, gaf tijdens het onderzoek aan de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren alvorens zij overgaan tot een aankoop.
Klantenservice voor conversie
Thuiswinkel.org adviseert daarom: ‘Als je je voornamelijk op jongeren richt, moet je zorgen voor positieve mond-tot-mondreclame, zodat zij vrienden en familie gaan vertellen over jouw shop. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een uitmuntende klantenservice.’ Volgens de belangenvereniging voor webshops kan een goede reputatie zorgen voor een hogere conversie.