Voice verslaat keuzemenu
Spraaktechnologiespecialist Nuance Communications lanceert met Deutsche Telekom een 'soepelere' weg naar de klantenservice. Dankzij de voice-oplossing van Nuance kunnen klanten van de Duitse telecomprovider nu met hun stem toegang krijgen tot diens customer servicedivisie.
Deutsche Telekom pioniert met de implementatie van de technologie als eerste telecombedrijf in ons buurland dat spraakbesturing gebruikt als manier om de klantenservice te bereiken. Doel van de organisatie is dat klanten op een natuurlijkere manier verzoeken voor de klantenservice kunnen uitspreken en daardoor niet meer vastzitten aan een telefonisch keuzemenu.
Volgens Nuance en Deutsche Telekom hoeven klanten geen omslachtige informatie als klantnummers of wachtwoorden meer in te voeren om toegang te krijgen tot de klantenservice. In plaats daarvan zeggen abonnees de zin 'Bei der Telekom is meine Stimme mein Passwort'. De technologie herkent vervolgens de stem van de klant: volgens Nuance een unieke voiceprint, die vergelijkbaar is met een vingerafdruk.
Natuurlijke conversaties
‘We kunnen onze klanten heel eenvoudig en snel identificeren aan de hand van hun stem en er wordt geen tijd meer verspild met zoeken naar contractnummers’, aldus Ferri Abolhassan, managing director Service bij Telekom Deutschland GmbH.
Robert Weideman, uitvoerend VP bij Nuance, voegt hieraan toe: ‘Onze AI-oplossingen stellen Deutsche Telekom in staat om meer natuurlijke conversaties met klantenservicemedewerkers aan te gaan en klanten de hulp te bieden die ze snel en veilig nodig hebben.’
- spraaktechnologie
- customer journey
- Nuance Communications
- customer service management
- Deutsche Telekom
- selfservice
- klantenservice
- voice
- voice assistant
- CX
- conversatie