Zalando brengt algoritme voor persoonlijke kledingcombi's

Zalando brengt algoritme voor persoonlijke kledingcombi's
  • 31 oktober 2018
  • Redactie

Zalando lanceert een zelfgebouwd algoritme om klanten complete outfits te tonen. De klant krijgt door de zogeheten Algorithmic Fashion Companion (AFC) een gepersonaliseerde klantreis geboden.

Op basis van de kledingstukken die klanten eerder hebben besteld, creëert het algoritme gehele outfits. Middels machine learning kan de software zichzelf leren hoe een goede outfit eruit hoort te zien. Hiervoor analyseerde het algoritme meer dan 200.000 door stylisten samengestelde outfits uit Zalon, het personal shopping-programma van Zalando. Het gepersonaliseerde advies baseert AFC daarnaast op de smaak van de klant, waarvoor de software een kledingstuk gebruikt dat de klant binnen zes maanden heeft aangeschaft of op zijn verlanglijst heeft geplaatst.

Uitblinkers
‘Klanten vertellen ons vaak dat ze het lastig vinden om items te combineren en dat ze het waarderen om inspiratie en advies te krijgen’, vertelt Marta Skassa, productmanager bij het bedrijf. Het tonen van volledige outfits is volgens Skassa ook goed voor de conversie. De outfits die door AFC zijn samengesteld, worden beter beoordeeld dan de combinaties die door mensen zijn uitgekozen.


comments powered by Disqus