Gemeenten zetten webcare sporadisch in

Gemeenten zetten webcare sporadisch in
  • 3 oktober 2018
  • Redactie

Er is sprake van een scheve verhouding tussen digitale en analoge dienstverlening van gemeenten: online teams zijn aanzienlijk kleiner dan de teams voor traditionele contactkanalen als telefonie.

Dat stelt Binnenlands Bestuur op basis van gegevens van vijftien gemeenten die deze met de nieuwswebsite deelden. Daaruit blijkt dat nagenoeg iedere gemeente één tot twee fte-medewerkers hebben aangesteld voor webcare. VNG Realisatie doet hierom onderzoek naar hoe gemeenten excelleren in online dienstverlening. Pieter Pinxten namens uitvoerend onderzoeksbureau GBBO: ‘Een aantal pakt het heel goed op, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ook gemeenten zijn die het er een beetje bij doen. En dat is zonde.’

Te langzaam
Over de beperkingen bij sociale media vertelt Pinxton: ‘Vaak is dan het argument dat zij via die kanalen de verwachting, namelijk een snel antwoord, niet kunnen waarmaken zoals bedrijven dat doen.’ Uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 bleek eerder deze maand dat 38% van de onderzochte gemeenten er niet in slagen om e-mails van burger op tijd te beantwoorden.


comments powered by Disqus