Chatbot Corti: helpende hand voor hulpverleners
De Deense startup Corti heeft onlangs een gelijknamige chatbot gelanceerd die kan detecteren wanneer een patiënt een hartstilstand heeft. De bot helpt hulpdiensten een handje met het maken van keuzes tijdens levensbedreigende situaties.
Zodra Corti tijdens een noodoproep factoren onderscheidt die wijzen op een hartstilstand, wordt een callcentermedewerker gealarmeerd. Deze kan de beller vervolgens adviseren om te beginnen met reanimatie. Hierdoor is de software in staat om menselijke hulpverleners van informatie te voorzien die waardoor ze beter en sneller kunnen reageren op noodoproepen.
The Orb
‘The Orb’, de voice assistent die hiervoor wordt ingezet, is volgens de startup vergelijkbaar met een Google Home. De chatbot leert en luistert middels machine learning en spraakherkenning naar diverse noodoproepen. Corti analyseerde ruim 2.000 noodoproepen over hartstilstanden en schatte volgens het bedrijf 93 procent van de telefoontjes accuraat in, tegenover 73 procent van de menselijke callcentermedewerkers.