Persoonlijke advertenties ING baart zorgen

Persoonlijke advertenties ING baart zorgen
  • 6 juni 2019
  • Redactie

ING liet deze week weten betalingsinformatie van klanten te gaan gebruiken voor gepersonaliseerde aanbiedingen. Ondanks dat de bank laat weten aanbiedingen te doen voor eigen producten en diensten, maakt de Consumentenbond zich zorgen.

De gepersonaliseerde advertenties zijn gebaseerd op de af- en bijschrijvingen op de rekeningen van klanten. ING zelf zegt dat de gegevens de bank in staat stelt betere tips te geven, bijvoorbeeld te suggereren een spaarrekening te openen wanneer de klant in kwestie voor het eerst kinderbijslag ontvangt. Aangezien de bank naar eigen zeggen geen klantdata doorverkoopt aan derde partijen, voldoet de nieuwe methode aan de AVG. Klanten kunnen zich afmelden voor reclame.

In strijd met wetgeving?
De Consumentenbond is het hier niet mee eens. ‘Als ING die betalingsgegevens van klanten wil gebruiken, moet er sprake zijn van een gerechtvaardigd belang. Daarvan is hier geen sprake.’ De kritiek die Consumentenbond-woordvoerder Gerard Spierenburg tegenover de Telegraaf uit, houdt in dat de financiële instelling de klantdata niet gebruikt voor primaire processen, maar voor het verkopen van producten. ‘Voor marketing dus.’ ING brengt hier tegenin dat het bieden van gepersonaliseerde aanbiedingen een vorm is van serviceverlening, wat de Consumentenbond vervolgens een weinig overtuigend argument vindt. ‘Dit lijkt de opmaat naar het verstrekken van gegevens aan derden. Ik ben erg benieuwd wat de Autoriteit Persoonsgegevens hiervan gaat vinden.’


comments powered by Disqus