Gartner: kantoor-AI mainstream in 2025
Kunstmatige intelligentie maakt de komende jaren op steeds grotere schaal zijn intrede op de werkvloer, voorspelt Gartner. Tijdens de ‘Digital Workplace Summit’ in Londen zei het bedrijf onlangs dat er een enorme opgekropte vraag is naar AI binnen de kantooromgeving.
Over ruimschoots vijf jaar zal de slimme technologie achter AI ‘zeker mainstream zijn’, profeteerde Gartner’s VP en analist Matthew Cain tijdens het evenement. De verandering van de perceptie van kunstmatige intelligentie komt volgens Cain in een stroomversnelling wanneer voice assistants bij mensen thuis een succes zijn en vervolgens populair worden op kantoor.
Robobaas
Gartner voorspelt dat een kwart van de werknemers over twee jaar dagelijks een AI-assistent gebruikt. ‘Ik denk dat we allemaal de waarde inzien binnen ons persoonlijke leven – Alexa, Siri, Google en vroeg of laat ook Microsoft zijn een aanvulling. Maar we wachten écht op stemassistenten op de werkplek: er is een enorme opgekropte vraag.’ Integratie van het algoritme binnen de werkplek heeft ook als resultaat dat AI opschuift binnen de voedselketen. Volgens Cain zullen de AI-tools voor managers als paddenstoelen uit de grond schieten, die helpen bij het nemen van beslissingen. ‘Robobazen zullen gebruikelijk worden in 2025. AI helpt bij de meer alledaagse taken die managers al doen. […] AI kan bijvoorbeeld routinewerk wat ze al doen, verbeteren en efficiënter maken.’
Algoritme-angst
Voordat de rol van kunstmatige intelligentie op de werkvloer groter wordt, moet de angst voor algoritmes van werknemers in de kiem worden gemoord. Zo is er volgens Gartner nog veel onduidelijkheid. ‘Veel werknemers worden dagelijks blootgesteld aan AI, maar ze herkennen het misschien niet. Het zijn de dagelijkse AI-services die een veel grotere impact gaan hebben op werknemers dan de zeer specifieke en gerichte toepassingen.’ Daarbij bestaat er nog steeds angst voor banenverlies door technologie. ‘De mening van Gartner is dat het meer banen creëert dan het elimineert, simpelweg omdat we geloven dat AI enorme efficiency creëert. We verwachten juist een grotendeels gunstige invloed op de werkplek: het stelt ons in staat ons te concentreren op meer mensgerichte, creatieve aspecten van werk.’
- mensgericht
- HRM
- kunstmatige intelligentie
- medewerkersgericht
- voice assistants
- werkvloer
- Gartner
- AI-services
- AI
- efficiency
- Digital Workplace Summit