Nieuwe hoofdrol voor chatbot Wout

Nieuwe hoofdrol voor chatbot Wout
  • 25 september 2019
  • Redactie

Chatbot Wout krijgt opnieuw de hoofdrol in een pilot van de politie. Na een positief verloop van het botexperiment eind 2018 is het tijd voor een nieuwe proef. Zwollenaren kunnen vanaf deze week meldingen van geluidsoverlast aan de politie doorgeven via virtueel assistent Wout.

Op de momenten dat burgers in Zwolle een snelle melding willen doen van geluidsoverlast, kunnen zij terecht bij virtuele agent Wout. Zwollenaren doen chattend een melding bij hen. Door dit te faciliteren, voldoet de politie aan de burgerbehoefte om op een andere manier in contact te komen dan via telefonie. Voor relatief eenvoudige zaken willen mensen gemakkelijk en snel een melding doorgeven, aldus woordvoerders. ‘De politie verwacht dat virtueel agent Wout hierin een goede rol kan spelen. Mocht Wout de melding toch niet goed kunnen verwerken, dan wordt er automatisch doorgeschakeld naar live chat met een medewerker van webcare.’

Persoonlijk versus direct
De Zwolse politie schrijft ervoor te kiezen Wout in te zetten op dit departement naar aanleiding van de positieve resultaten van het botexperiment in 2018, waarbij burgers uit Hengelo via Wout melding konden doen van vuurwerkoverlast. De onderzoeksresultaten over de pilot toonden destijds aan dat burgers de snelheid en laagdrempeligheid van het contact prettig vinden. ‘Ook al is Wout niet persoonlijk, het is prettig dat je ergens direct terecht kunt’, klinkt het. Tot dusver willen respondenten Wout voornamelijk gebruiken om algemene vragen te stellen (58%). Echter zegt 36 procent van de ondervraagde burgers de bot te willen gebruiken om aangifte te doen. De politie is vooralsnog enkel van plan de bot in te zetten voor diverse soorten overlastmeldingen.

Van flexer naar vaste collega
Het lijkt erop dat Wout een vaste aanstelling bij de politie krijgt wanneer de resultaten van het experiment positief uitpakken. Woordvoering schrijft: ‘Mocht de proef met Wout succesvol verlopen, dan zal dit communicatiekanaal gaan werken naast de andere kanalen die er al zijn om met de politie in contact te komen.’ Wel plaatst het overheidsorgaan de kanttekening dat het altijd mogelijk blijft om persoonlijk contact op te nemen met de politie, want ‘in bepaalde gevallen zal altijd die behoefte blijven bestaan'.

Update (november 2019)
Wout heeft in de eerste maand van een landelijke proef 80 meldingen van cybercrime ontvangen. Het gaat om meldingen van helpdeskfraude en ransomware (gijzelsoftware).

Lees ook: Nationaal Politielab AI ziet levenslicht

comments powered by Disqus