Noodcontactcenter voor Thomas Cook-reizigers

Noodcontactcenter voor Thomas Cook-reizigers
  • 23 september 2019
  • Redactie

De Nederlandse tak van Thomas Cook maakte gisteravond bekend dat alle reizen vandaag niet zullen vertrekken, wegens het faillissement van de reisoperator. Reisbrancheorganisatie ANVR heeft een noodoplossing in het leven geroepen om gedupeerde klanten op te vangen.

Thomas Cook heeft met de melding van financieel onvermogen aangegeven niet te kunnen voldoen aan de financiële verplichtingen aan accommodaties en hotels waar reizigers verblijven. Dat heeft tot gevolg dat zo’n tienduizend Nederlanders in het buitenland verblijven. Daar gaat de eerste zorg op dit moment naar uit, vertelt Frank Oostdam, directeur van reisbrancheorganisatie ANVR tegenover NOS.

Voor acute problemen van reizigers die bijvoorbeeld zelf een financiële tegemoetkoming moeten aflossen in hun hotels, is het contactcenter geopend. ‘Dit zijn natuurlijk vreselijke situaties. Dat wil je niet. Het is natuurlijk een nachtmerrie als je dat overkomt. […] Er staan honderden reisagenten klaar om mensen te helpen bij het omboeken of bij het indienen van een claim bij SGR’, verklaart Oostdam.
Vooralsnog hoeven reizigers zich geen enorme zorgen te maken.'De SGR staat garant voor de gelden. Mensen die nu op reis zijn, kunnen hun vakantie normaal afmaken en gewoon met hun vliegtuig weer terugkomen. Thomas Cook werkt nauw samen met Transavia en hun vluchten gaan gewoon door.’

Het faillissement
Gisteren kwam aan het licht dat het moederbedrijf van Neckermann, Thomas Cook, per direct stopt met alle activiteiten wegens grote financiële problemen. ‘Jullie hebben allemaal zo hard gevochten om van Thomas Cook een succes te maken’, luidde de verklaring van ceo Peter Fankhauser tegenover 21.000 medewerkers. ‘Ook zeg ik sorry tegen al onze klanten en degenen die nu via ons op vakantie zijn.’ Gisteravond werd pas duidelijk dat de Nederlandse tak van de reisoperator niet meer blijft voortbestaan.





comments powered by Disqus