Omoda: ‘Retail is een roepkanaal geworden’

Omoda: ‘Retail is een roepkanaal geworden’
  • 19 november 2019
  • Redactie

Hoewel de Zeeuwse schoenenretailer Omoda het grootste deel van zijn omzet online boekt (55%, red.), weet mede-eigenaar Lourus Verton met de kennis van nu niet of hij vandaag de dag opnieuw een webwinkel zou starten. ‘Het is dansen met de duivel’, gaf hij te kennen op het ledencongres van INretail. Twinkle, zustertitel van CustomerFirst, doet verslag.

Op de bijeenkomst in Nijkerk schetste Verton maandagmiddag dat het er dit decennium niet makkelijker op is geworden om online schoenen te verkopen. ‘Vroeger schoten we digitaal met hagel, en dan was het toch nog raak. Nu hebben we een heel team van scherpschutters zitten om klanten digitaal te benaderen.’ Volgens de Zeeuw is retail een ‘roepkanaal’ geworden, waarbij de één nog harder schreeuwt met korting dan de ander. Met Zalando en andere pure players is de concurrentie van niet traditionele schoenverkopers groter geworden en daarnaast hengelen ook partijen als Netflix, HelloFresh en Booking.com naar de tijd en euro’s van Nederlandse consumenten. ‘Verdringing’, noemt Verton het. ‘En dan hebben we ook nog te maken met door de Chinese overheid gesubsidieerde handel die onze retail kapot maakt.’

Waarschuwing
De omzetfocus die veel retailers hebben keert zich tegen hen, denkt Verton, zeker als het om digitale omzet gaat. ‘Pas op waar je in investeert. Leveranciers van software en dergelijke hebben altijd hard geroepen dat je digitaal moet verkopen, maar het is dansen met de duivel. Men weet niet waar men aan begint, wordt verliefd op de omzet uit de webshop, maar belandt daardoor in een race waarvan het einde onbekend is. Er komt heel veel retour (bij Omoda 47% vertelde Verton, red.) en het kost veel investeringen in tijd en geld, denk alleen als eens aan Google. En dan nog: Zalando heeft 1.000 ontwikkelaars zitten, wij hebben er 12.’

‘Je advies is dus: dans met de duivel, maar doe het voorzichtig?’, probeerde dagvoorzitter Roelof Hemmen afsluitend samen te vatten voor de zaal met 800 retailers. Verton: ‘Ik zou een heel andere sport gaan verzinnen.’

Omoda heeft op dit moment webshops in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Nog dit jaar lanceert het Zeeuwse familiebedrijf een Deense webshop, waarna Zweden, Noorwegen en Finland in 2020 volgen.

Lees ook: Omoda past inspirerende schoen

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link