Airports twisten om gezichtsherkenning
Waar LAX (Los Angeles International Airport) zo snel mogelijk en op zoveel mogelijk terreinen gezichtsherkenning wil implementeren, trappen andere luchthavens juist op de technologische rem. De biometrie-discussie laait ook in Amerika steeds meer op. Een kort overzicht van de stand van zaken.
Eerder deze maand was er sprake van commotie om Jumbo’s gezichtsherkenningssoftware. Deze discussie laait niet alleen in Nederland steeds vaker op; het brengt ook de Amerikaanse gemoederen in beweging.
Het bestuur van Sea-Tec (Seattle-Tacoma International Airport) gaf gisteren te kennen een tijdelijk verbod te stellen op sommige toepassingen van biometrische technologie. Hieronder valt de gezichtsherkenningstechnologie waar luchthavens druk mee aan het experimenteren zijn. Voor veel luchtvaartmaatschappijen heeft dit gevolgen: onder meer Delta’s toepassingen worden van het Sea-Tec vliegveld verbannen.
Sea-Tec
‘Onze gemeenschap verwacht meer dan het gebruik van dit soort technologie, zonder te hebben geluisterd naar wat klanten willen’, aldus de Port of Seattle Commission. Het is volgens Amerikaanse nieuwsmedia tevens de eerste keer dat een vliegveld in de Verenigde Staten een ander technologisch besluit neemt dan wat de Amerikaanse privacy-autoriteiten aangeven. Inmiddels hebben vier Amerikaanse staten uitgesproken tegen biometrisch gegevensgebruik te zijn, en is gezichtsherkenningssoftware verboden voor sommige doeleinden. Zo heeft Californië het gebruik van biometrie door politieagenten afgeschaft.
LAX
De argumenten van de Los Angelos Board of Airport Commissioners – de besluitvormers van het vliegveld in Los Angelos – belichten de andere kant van de biometriediscussie. ‘Naast het verhogen van de veiligheid, kan de technologie het instappen gemakkelijker en sneller maken voor reizigers.’ Sinds de implementatie van gezichtsherkenning heeft een half miljoen reizigers gebruik gemaakt van het ‘papierloos boarden’. Daarbij verklaart het bestuur geen biometrische gegevens van reizigers op te slaan. LAX blijft samenwerken met privacywaakhonden en airlines, ‘om het gebruik van biometrische oplossingen voor passagiersverwerking te testen en bevorderen’.
Het verlossende woord
U.S. Customs and Border Protection gaf in een verklaring aan het besluit van Sea-Tec te ondersteunen. ‘Elke implementatie van technologie moet gerechtvaardigd, vrijwillig, privé, onpartijdig, transparant, legaal en ethisch zijn’, luidt de conclusie op dit moment. Later dit jaar moet er een besluit komen over de maatregelen die worden genomen - al wordt verwacht dat dit per staat wordt geregeld, wat een obstakel kan vormen voor onder meer techbedrijven.
- AI
- Jumbo
- tech
- airports
- privacy
- ethisch
- Delta
- LAX
- Amerika
- software
- gezichtsherkenning
- Sea-Tec
- transparantie