QuoteFirst: Jenny van Doorn (RUG)

QuoteFirst: Jenny van Doorn (RUG)
  • 9 januari 2020
  • Redactie

Dagelijks worden we blootgesteld aan een enorme informatiebrij, maar alles tot je nemen is natuurlijk een utopie. Deze krenten uit de pap bevelen we je in ieder geval van harte aan.

  • ‘De waarde van robots is nog redelijk beperkt, zeker gezien de aanzienlijke kosten van programmeurs. Hotelketen Hilton stopte niet voor niets zijn experiment met robotconciërge Conny.’
     
  • ‘Wanneer robots de plaats innemen van een ober of baliemedewerker vinden we dat vaak wat griezelig en ervaren we dat als een bedreiging voor onze identiteit. Het leidt tot meer stress en onprettige gevoelens dan bij een menselijke bediende.’
     
  • ‘Bedrijfskundig gezien is het fijn dat mensen meer bestellen of duurdere dingen kopen, maar het gaat wringen als klanten zich onprettig voelen bij jouw dienstverlening.’
     
  • ‘Kijk, ouderen vinden het best interessant, maar ze ervaren de inzet van robots niet heel positief. “Goed dat je het zegt”, krijg ik dan te horen, “maar we moeten hier toch mee verder. Anders krijgen we in de toekomst de bezetting niet rond.”’

Het interview met Professor of Services Marketing (RUG) Jenny van Doorn is onlangs gepubliceerd op de website van Rijksuniversiteit Groningen.

Lees ook haar bijdrage voor RobotFirst op de website van CustomerFirst, waarin ze de kansen en uitdagingen omtrent het gebruik van zorgrobots toelicht.

comments powered by Disqus