Voqus: voicebot doet intrede op Horecava

Voqus: voicebot doet intrede op Horecava
  • 9 januari 2020
  • Redactie

Digitalisering en robotisering nemen steeds grotere vormen aan op evenementen in allerlei branches. Zo ook op de jaarlijkse horecabeurs Horecava waar anno 2020 de Voqus te vinden is: een spraakgestuurde betaal- en bestelbot. Het verbeteren van de gastervaring is één van de doelen.

De ontwikkelaars van QV Technologies brachten het nieuws naar buiten wegens de start van de Horecava volgende week in de Amsterdamse RAI. Met de lancering van Voqus heeft het bedrijf zich alvast verzekerd van een nominatie voor de Horecava Innovation Award 2020. ‘Een drankje bestellen in de horeca is niet wezenlijk veranderd sinds er herbergen zijn. Dit moest en kon anders.’ Eigenaren Jan Zuiderveld en Richard Stange ontwikkelden een bot die naar eigen zeggen in staat is een volledige horecazaak te ‘runnen’, met betrekking tot bestellen en betalen.

Service van mens of machine
Het proces is volgens QV eenvoudig en voor iedere doelgroep te begrijpen. De gast drukt op de ronde display van de Voqus en geeft via spraak de bestelling door, waarna hij de bestelling aanpast of bevestigt. Nadat de medewerker de bestelling heeft gebracht (hier zijn nog wel menselijke medewerkers aanwezig) kan de gast ook via de bot betalen. De makers plaatsen daarentegen de kanttekening dat de gast er altijd voor kan kiezen dat een medewerker de service verleent.

De technologie geeft een impuls aan het horecawezen, aldus Zuiderveld. ‘Richard en ik komen regelmatig in horecagelegenheden. Ons viel op dat het personeel het vaak enorm druk heeft. Vaak moesten we lang wachten op de bediening en zagen met onze achtergrond in de technologie mogelijkheden tot verbetering. Wij zijn ervan overtuigd dat het gebruik van de stem de meest logische manier is om iets te bedienen.’

Kunstmatige intelligentie in de horeca – must of misser? Erik Jan Ginjaar vertelt in dit interview hoe Postillion's medewerker van bits & bites is gecreëerd.






comments powered by Disqus