Nationale Benchmark: e-mail in de lift
Bedrijven weten klanten steeds meer te bereiken middels e-mail, blijkt uit de vandaag verschenen DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020. Kleinere campagnes blijven het meest effectief, al openen doelgroepen van grotere campagnes e-mails steeds vaker.
Voor het onderzoek analyseerde DDMA in 2019 ruim 19 miljard e-mails, verdeeld over 834.000 campagnes. De E-mail Benchmark geeft ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. In de resultaten wordt onderscheid gemaakt tussen de open ratio (COR), de klikratio (CTR) en de Click-to-Open Rate (CTO). Zo blijkt onder meer dat de open ratio op mobiele devices sterk is toegenomen: ten opzichte van vorig jaar is de stijging 13%.
De meeste e-mails werden dit jaar verstuurd in november en december. Daarbij werd het leeuwendeel van de digitale post tijdens kantooruren verstuurd. De COR van de onderzochte mails is het hoogst van mails die op maandag zijn verzonden – voor B2B-mails ligt het percentage het hoogst op vrijdag.
Klein maar fijn
Net als voorgaande jaren waren kleinere campagnes meer succesvol dan grotere – doelgroepen openden hun e-mails 8,1% vaker dan gemiddeld. Hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Wel ziet DDMA een stijging van de COR bij grotere campagnes. De open ratio van campagnes met een omvang tussen de 50.000 en 250.000 steeg met bijna 5%.
Onlangs interviewde CustomerFirst Diana Janssen, directeur van DDMA, over de herziene Code Telemarketing.