Chatbot moet personeel Máxima Medisch Centrum ontzorgen
Het Máxima Medisch Centrum gaat een chatbot inzetten voor de beantwoording van veelgestelde vragen van medewerkers. Te denken valt aan vragen van zorgverleners over werktijden of hun eigen gezondheid. Zowel Flow.ai en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) zijn betrokken bij dit project.
De betreffende chatbot leert met behulp van taaltechnologie en kunstmatige intelligentie wat iemand bedoelt. ‘De chatbot wordt zo ontworpen dat het op elke ingevoerde vraag een antwoord kan geven, of verdere vragen kan stellen’, legt Sander Wubben, CTO van Flow.ai, uit tegenover techplatform Innovation Origins. Hierbij wordt eveneens rekening gehouden met de tone of voice bijvoorbeeld. ‘Als het systeem eenmaal werkt, is het zaak om het ook bij te houden. De informatie moet bijvoorbeeld geupdate worden wanneer er iets veranderd. Binnen een paar weken kan het ziekenhuis de chatbot gebruiken.’
TU/e
De chatbot is onderdeel van een nieuw platform van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar bedrijven en overheidsinstanties problemen rondom de coronacrisis kunnen delen. Studenten zetten hun kennis in om deze bedrijven zo goed mogelijk te helpen. Wubben: ‘Veel start-ups hebben het moeilijk, maar bij ons gaat het juist heel goed. Daarom vinden wij het belangrijk om anderen, in dit geval het ziekenhuis, te helpen met onze kennis. Het is mooi om te zien dat meer mensen zo denken en dat zij meteen samenwerken voor het beste resultaat.’
MMC
Het Máxima MC (MMC) introduceerde onlangs ook Pepper als onderdeel van de maatregelen rondom het coronavirus. De zorgrobot verwelkomt iedereen bij binnenkomst, beantwoordt vragen van patiënten en bezoekers en vraagt mensen om minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar te houden. Pepper is te vinden bij zowel de hoofdingang als het personeelsrestaurant op locatie Veldhoven van het ziekenhuis.
Lees ook:
- faq's
- Technische Universiteit Eindhoven
- chatbot
- Flow.ai
- Pepper
- Máxima Medisch Centrum
- coronavirus
- technologie