‘Belang van KCC’s wordt onderschat’
Klantcontactmedewerkers vinden hun baan belangrijk en halen energie uit het helpen van anderen, maar voelen zich vaak ondergewaardeerd. ‘De servicegerichtheid van flexkrachten wordt geremd door focus op resultaat.’
‘Wij kregen letterlijk terug dat het ‘lijkt alsof sommige bedrijven hun verantwoordelijkheid jegens de klant afschuiven’.’ Uit een betekenisonderzoek onder duizend flexkrachten in KCC’s door Olympia komt naar voren dat medewerkers de grootste voldoening halen uit het helpen van anderen en het oplossen van problemen. Echter wordt deze voldoening volgens het uitzendbureau teniet gedaan door hoge werkdruk, focus op resultaten en weinig waardering uit de omgeving. ‘In deze crisis zijn klantcontactcenter-medewerkers een life line geworden bij wie mensen hun vragen, problemen, zorgen en angsten kwijt kunnen. Een personificatie van het bedrijf.’
‘Het belang van KCC’s wordt door een aantal bedrijven onderschat. De klantbehoefte wordt niet vertaald in de bedrijfsprocessen’, aldus manager zakelijke dienstverlening Gaia Giero. Zij ziet dat kosten nog steeds belangrijker worden bevonden dan klantgerichtheid.
- KCC
- customer contact
- flexkrachten
- servicegericht
- klantgericht
- klantcontactcenter
- Olympia
- onderschat
- medewerkersgerichtheid