Checkgesprek door digitale uitsmijter
Het checkgesprek dat ondernemers vanaf 1 juni met gasten, klanten en bezoekers moeten gaan voeren, wordt voor een deel gedigitaliseerd. Het platform Checkgesprek.nl koppelt locatie en bezoeker aan elkaar door een chatbot in het verplichte gesprek te mengen.
Bij de volgende coronaversoepelingen is er een checkgesprek verplicht zodra bezoekers een kantoor, winkel, bioscoop of horecagelegenheid willen binnengaan. Dit gesprek kan vanaf 1 juni ook deels digitaal worden gevoerd. Uitbaters en medewerkers kunnen zich aanmelden bij het platform Checkgesprek.nl, om posters aan te schaffen met een QR-code. Bezoekers kunnen vervolgens inchecken door de QR-code te scannen. De chatbot voert hierna het checkgesprek met de klant, waarna binnen een minuut duidelijk wordt of de bezoeker groen licht krijgt en geen risicogeval is. De bezoekers checken na het bezoek zichzelf ook weer uit.
Lange wachtrijen
Het platform heeft ook een klantgericht doel, aldus medeoprichter Valentijn Bras. ‘Bij bezoekers ligt bovendien irritatie op de loer: per persoon moet immers een checkgesprek worden gevoerd, met lange wachttijden tot gevolg. Steeds hetzelfde gesprek voeren is bovendien behoorlijk vervelend. De individuele gesprekjes helpen ook niet om de corona-besmettingsketen te traceren als iemand achteraf corona blijkt te hebben gehad.’
Privacy-proof
Het platform moet volgens de oprichters ook deels fungeren als vervanger van een track-app, waar nog geen uitsluitsel over bestaat vanuit de overheid. Achteraf kunnen bezoekers namelijk snel gevonden en gewaarschuwd worden als blijkt dat zij in de buurt zijn geweest met iemand die besmet is. Privacy-technisch vormt dit geen probleem, vertelt Bras. Zo worden persoonsgegevens na 30 dagen uit de database verwijderd en worden bij contactonderzoek alleen beschikbare data opgeroepen van bezoekers die op dat exacte tijdstip op de gedetecteerde plek zijn geweest. ‘Zo wordt Nederland beter beschermd tegen corona, terwijl de privacy van burgers optimaal gewaarborgd blijft.’
Beeld: Het PR-bureau
- bot
- customer experience
- corona
- chatbot
- privacy
- Checkgesprek.nl
- digitalisering
- checkgesprek
- wachtrij
- technologie
- klantgericht
- maatregelen