Decathlon maakt sprint in personalisatie
Een eigen app om directer contact met de klant te maken klinkt Decathlon als muziek in de oren. De ontwikkeling van een digitale tool moet het voor het sportieve merk eind 2020 mogelijk te maken om de sporters beter te leren kennen. Op dit moment geeft het bedrijf al advies aan klanten, voor een inclusieve sportervaring.
‘Via een app hopen we onze sporters beter te leren kennen, zodat we een relevanter aanbod kunnen bieden. Niet aankomen met een horizontaal productassortiment, maar denken vanuit de sport die de klant beoefent.’ Decathlon richt zich niet puur op de verkoop van ‘sportspulletjes’, maar zegt in toenemende mate over een klantfocus te beschikken. Dat doet e-commerce manager Laurens Spiele uit de doeken tijdens een interview met collegatitel Twinkle. ‘Wat heeft die (klant, red.) nodig? Soms is dat een product, vaak ook motivatie, inspiratie en advies.’
Sportieve beleving
Spiele zegt een stukje harder te lopen voor de klant en het als doel te zien om sporten toegankelijk te maken. Hiertoe heeft de retailer vorig jaar een online platform ‘Sporten met Decathlon’ gelanceerd, waar klanten advies kunnen inwinnen en kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten. De bestemming is echter verder: Decathlon mikt op het bieden van een sportieve beleving. Ook op het gebied van dienstverlening – door bijvoorbeeld de mogelijkheid te creëren aan klanten om hun ski’s te laten waxen in het winterseizoen. Daarbij riep het merk ‘DecaShare’ in het leven in 2019 – een deelplatform waar consumenten sportatributen aan elkaar kunnen uitlenen.
Tot slot zegt de e-commercemanager in het gesprek vol in te zetten op het bieden van een sterke sustainable experience: Decathlon zoekt een balans in de drieslag people, planet, profit.
Ook online:
- Hoe Decathlon klantvertrouwen wint
- 'Kies klant als duurzame bondgenoot'
- Twinkle
- sportbeleving
- sustainable experience
- Laurens Spiele
- personalisatie
- Decathlon
- CX
- klantfocus
- klantervaring
- SX