MediaMarkt ziet veranderend consumentengedrag
De coronamaatregelen van de overheid hebben veel invloed op het koop- en winkelgedrag van consumenten in Nederland. MediaMarkt bracht dit gedrag onlangs in kaart met een zogeheten CoronaMonitor. Eén van de opvallendste resultaten is dat ‘funshoppen’ er vaak niet meer bij zit.
Allereerst bemerkte de keten dat Nederlanders met een ander doel over zijn gegaan tot aankopen. De aard van het winkelen is functioneler geworden: naast thuiswerken en hamsteren, zijn mensen massaal aankopen gaan doen die te maken hebben met de gezondheid. Amusementsproducten behoren niet meer tot de top drie.
Functioneel of funshoppen
Naast dat er minder consumenten fysiek naar de winkel kwamen in de periode tussen 16 maart en 1 mei, zag MediaMarkt een toename in het aantal functioneel shoppende klanten. ‘Funshoppen’ wordt minder gedaan: wanneer men naar fysieke winkel komt, gaat men eerder over op een aankoop. Ondertussen nam het aantal bezoekers voor de webshop flink toe, met 40% op het hoogtepunt. Ook online schaf men meer producten aan.
- klantgedrag
- hamsteren
- thuiswerken
- webshop
- crisis
- corona
- consumentengedrag
- aankopen
- amusement
- MediaMarkt