Nederland valt (nog) niet terug in oude gewoonten
Consumenten in Nederland zijn relatief onbezorgd over de coronacrisis (55%) in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde (69%). Een derde van de door Kantar ondervraagde Hollandse consumenten verwacht echter dat het ‘oude normaal’ nog niet binnen handbereik ligt.
Het wantrouwen van de Nederlandse consument zet een grote rem op het economisch herstel, concludeert onderzoeksbureau Kantar op basis van de recent gepubliceerde COVID-19 Barometer. Nederlanders zijn relatief onbezorgd: in vergelijking met de gemiddelde consument (46%) is een derde (34%) van de Hollandse consumenten negatief tegenover het oppakken van oude consumentengewoonten. De manier van winkelen is het meest veranderd: voor veel Nederlanders is ‘fun shopping’ niet meer van de partij, omdat winkelen vaak nog ongemak oplevert. Mensen die geen afstand houden tot elkaar, zorgen voor negatieve winkelervaringen. Ook blijken veel mensen vaker online aankopen te doen als alternatief.
Kantoormoe?
Een groot deel van de Nederlanders voelt nog niet de behoefte volledig terug te keren naar de fysieke werkvloer. 32% wil wegens veiligheidsredenen nog niet op kantoor werken, 26% wil dit niet wegens een beter alternatief voor de conventionele werkplek. Nederland is daarin uniek, meldt Kantar: wereldwijd geeft 1 op de 10 aan een betere werkplek te hebben gevonden dan de kantoortuin.
- klantervaring
- bezorgd
- winkelervaring
- werkplek
- coronacrisis
- online shop
- klantgewoonte
- consumentenbelang
- kantoortuin
- bezorgdheid
- Barometer
- Kantar
- thuiswerken
- klantgemak