Goed gedrag loont
Bedrijven die zich tijdens de coronacrisis amoreel hebben gedragen, worden door ruim een derde van de Nederlanders geboycot. Bijna de helft van de klanten zegt in de toekomst van plan te zijn meer producten of diensten af te nemen van bedrijven die zich tijdens de pandemie juist solidair hebben opgesteld.
Ruim 1.500 werkende Nederlanders namen deel aan dit onderzoek van PanelInzicht. Vooral mannen waren vaker van plan om geen zaken meer te doen met niet-solidaire bedrijven. Ruim 39% tegenover 30% van de ondervraagde vrouwen. Bijna de helft van de mannen zegt meer te kopen bij sociale bedrijven. ‘Organisaties die zich nu van hun meest sociale kant laten zien, komen sterker uit deze crisis. Daar zijn wij van overtuigd’, klinken de onderzoekers stellig.
Interne gevolgen
Ook de manier waarop je als organisatie omgaat met de coronacrisis, heeft gevolgen voor hoe werknemers kijken naar hun eigen bedrijf. Volgens 72% respondenten is de handelswijze van de werkgevers tijdens deze crisis van directe invloed is op zijn loyaliteit richting het bedrijf. Bij ruim drie op de vier werkenden zit dat wel snor. Zij stellen dat de werkgever er alles aan het gedaan om de werknemers te behouden.