Ondanks vertraging meer consumentengeduld
Door de coronacrisis zijn Nederlanders massaal aan het online shoppen geslagen. Pakketbezorgers zijn daardoor drukker dan normaal. Meer dan 70% van de e-shoppers heeft ervaring met een vertraagde online aankoop.
Dat blijkt uit een onderzoek van Sendcloud onder 8.000 e-shoppers, waarvan 1.000 Nederlanders. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat het geduld van de Nederlandse consument wat beperkter is dan dat van andere ondervraagde Europeanen. Waar Nederlanders bereid zijn om maximaal 5,4 dagen op hun levering te wachten – deze periode is een derde langer dan normaliter – is de gemiddelde Europeaan 6,4 dagen bereid te wachten op zijn bestelling. In Frankrijk willen ze zelfs 7,4 dagen wachten.
Flexibiliteit gaat voor prijs
De Nederlandse consument verkiest een flexibele bezorging (36,8%) boven goedkope verzendkosten (22%) of een snelle levering (23,1%). Bij zo’n flexibele bezorging kan de consument zelf kiezen waar en wanneer het pakket wordt geleverd. De Fransen geven daarentegen de voorkeur aan een goedkope verzending (37%) bij het kiezen van een bezorgdienst.