Zorgverzekeraars signaleren geldproblemen

Zorgverzekeraars signaleren geldproblemen
  • 24 augustus 2020
  • Redactie

Zorgverzekeraars Aegon, Nationale Nederlanden en a.s.r. gaan vanaf 1 september klanten met (vermoedens van) geldproblemen doorverwijzen naar hulporganisatie Geldfit.nl. ‘Het is onze taak om mensen eerder te helpen en naar de juiste hulpverlening door te verwijzen. Verzekeraars kunnen in preventieve zin een belangrijke rol vervullen.’

In Nederland zijn 1,2 miljoen huishoudens die risicovolle tot problematische/ernstige geldproblemen hebben. Circa 190.000 mensen zit een traject van de schuldhulpverlening. De gemiddelde schuld bedraagt € 42.000.

De organisatie Geldfit is onderdeel van de Nederlandse schuldhulproute en helpt mensen om hun geldzaken op orde te krijgen of te houden. Geldfit verwacht dat de samenwerking met de verzekeraars een succes gaat worden. Volgens de organisatie zijn verzekeraars goed in klantenbinding en risicosignalering. ‘Laten we wel wezen, het klinkt toch heel anders als een verzekeraar voorzichtig informeert of hij kan helpen als de premie niet wordt betaald, dan wanneer de gemeente op stoep staat’, aldus de hulporganisatie.’

Sl!m
Deze bedrijven zijn niet de enige die de klant met zo'n actie voorop stellen. De Volksbank kwam in 2018 met de bèta-app Sl!m om haar klanten goed te informeren over hoe zij er financieel voorstaan. ‘Zodra je een mobiel betalen-app opent, krijg je bij iedere bank het bedrag te zien dat er op dit moment op je rekening staat. Als bank schep je een verkeerd beeld: dit is vaak niet het besteedbaar bedrag dat op de rekening staat. Wij draaien het om en laten klanten het bedrag zien dat er overblijft na alle vaste kosten, zodat ze geen financiële problemen krijgen.




comments powered by Disqus