Tweedehands kleding wint aan populariteit
Consumenten kopen en verkopen steeds vaker tweedehands kleding. Ook komen er steeds meer tweedehands kledingswinkels bij. Het afgelopen jaar is dit aantal van 2.252 tweedehands kledingwinkels in 2019 opgelopen tot 2.415 winkels.
Dat blijkt uit cijfers uit het KvK Handelsregister. Volgens het modeplatform FashionUnited heeft de groeiende vraag naar tweedehands kleding te maken met de onvrede over de wegwerpeconomie en groeiende afvalberg.
Grote modespelers
Naast de populariteit onder kleinere ondernemingen gaan ook de grote spelers in de mode-industrie mee met de nieuwe trend, stelt FashionUnited. Zo lanceerde Zalando begin deze maand een categorie tweedehands kleding in Nederland en België. Ook modemerk Tommy Hilfiger biedt gebruikte kleding aan in drie categorieën. Klanten kunnen oude Hilfiger-kleding opsturen en ontvangen daarvoor een kortingsbon.
Volgens trendwatchers is vintage in opmars en zij voorspellen dan ook dat meerdere aanbieders het voorbeeld van Zalando en Tommy Hilfiger zullen volgen.
- consument
- ontwikkeling
- FashionUnited
- koopgedrag
- vintage
- zalando
- tommy hilfiger
- consumentgedrag
- tweedehands kleding
- online shoppen
- mode-industrie