Flexibele klant = key voor aanpassingsvermogen
Volgens Nederlandse salesprofessionals zal de verhoogde flexibiliteit van klanten de grootste impact hebben op hoe organisaties zich kunnen herstellen en groeien tijdens cruciale tijden, zoals de corona-uitbraak.
Dat blijkt uit een onderzoek van softwarebedrijf Salesforce dat werd uitgevoerd onder 6.000 salesprofessionals over de hele wereld, verspreid over vijf continenten, tijdens de corona-crisis. ‘De COVID-19-crisis dwingt Nederlandse salesprofessionals om opnieuw na te denken over hoe hun teams werken – van de tools die ze gebruiken tot de strategieën die ze implementeren en de relaties die ze opbouwen – in een moeilijke tijd’, aldus Eva Heffernan, Vice-President Commerce Cloud Sales bij Salesforce.
Trends
De corona-uitbraak heeft de omstandigheden van klanten met ongekende schaal en snelheid opgeschud. 81% van de Nederlandse vertegenwoordigers zegt dat ze hun manier van verkopen hierdoor snel moesten aanpassen. 7 op de 10 vertegenwoordigers verwacht dat hun rol permanent verandert als gevolg van de huidige economische trends.
Naast deze trend is 79% van de vertegenwoordigers het erover eens dat salessupport steeds strategischer zal worden. Zij stellen dat in een tijd van onrust waarin normen niet van toepassing zijn, operationele efficiënte en datagedreven besluitvorming bijzonder belangrijk worden.
Focus op CX
Ook Zendesk deed recent onderzoek naar het gedrag van bedrijven. Hieruit bleek dat organisaties die meer ‘volwassen mogelijkheden’ bieden op het gebied van customer experience vaak ook meer succes hebben op andere gebieden.