Zelfscannen = klantgemak
Bij veel winkels zoals de Albert Heijn, Jumbo, HEMA en IKEA hoeven klanten niet altijd meer in rij voor de kassa te staan om hun boodschappen af te rekenen. Deze kunnen zij bij deze winkels vaak zelf scannen en betalen. Dit zorgt voor meer gemak bij de klant, maar het betekent niet perse een besparing in kosten voor het bedrijf.
Het grootste voordeel van zelfscannen is dat de winkelier de mogelijkheid biedt aan zijn klanten om op verschillende manieren af te rekenen. 'De klant er bijvoorbeeld voor kiezen om de producten te scannen met de telefoon, met een handscanner, zelfscannen bij een kassa of betalen bij een traditionele kassa’, vertelt Martijn Termaten, verkoopdirecteur bij Pan Oston, aan RTLNieuws. Dit is een bedrijf dat traditionele kassa’s en apparatuur voor zelfscannen levert aan winkels in Nederland. Eelco Hos, zelfstandig retailconsultant, vult hierbij aan dat de klantwaardering erg omhoog gaat op het moment dat zelfscannen wordt geïntroduceerd.
Voor- en nadelen
Een groot nadeel van zelfscannen is dat niet alle boodschappen worden gescand door de klant en dus niet worden betaald. Je hebt als winkel echter wel minder mensen achter de kassa nodig, vertelt Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bij de zelfscankassa’s is er vaak maar één medewerker nodig voor meerdere zelfscankassa’s. Dat je minder mensen nodig hebt is volgens Termaten van ondergeschikt belang. ‘Personeel kan door zelfscannen juist meer in de winkel worden ingezet voor het verlenen van service aan je klanten, je bespaart dan niet op personeelskosten.’
Albert Heijn zegt meer ruimte te besparen door het inzetten van zelfscanapparatuur, waardoor het assortiment kan worden uitgebreid. Retailexpert Erik Hemmes spreekt dit tegen: ‘Je houdt theoretisch gezien meer ruimte over, maar er is ook behoorlijk wat loopruimte bij zelfscankassa’s, dus ik denk dat de besparing marginaal is.’ Daarnaast is de aanschaf van zelfscannenproducten vrij duur. De prijs daarvan kan oplopen van €10.000 tot €15.000. Hemmes: ‘Wanneer het puur financieel gezien aantrekkelijker is om zelfscannen in te voeren is lastig te zeggen. Dat hangt onder meer af van welk deel van de totale omzet van een filiaal met zelfscannen wordt behaald en voor welk bedrag klanten gemiddeld kopen.’
Lees ook: supermarkt wekt klantvertrouwen.
- klantervaring
- customer experience
- klantcontact
- zelfscannen
- klantgerichtheid
- dienstverlening
- klantenservice
- supermarkt
- klantinteractie
- klantvoordeel
- customer journey
- klanttevredenheid