Nederlandse consument toont begrip
Driekwart van de Nederlandse consumenten kan begrip opbrengen voor een bedrijf als deze te maken krijgt met een datalek. Wel willen ze dan op tijd door het bedrijf worden geïnformeerd.
In omliggende landen zijn ze minder tolerant. 60% van de Britten en minder dan de helft van de Fransen heeft begrip voor als een bedrijf met een datalek kamp. Het Amerikaanse techbedrijf Splunk deed hier onderzoek naar en ondervroeg 4.000 consumenten uit uiteenlopende groepen uit verschillende landen, waaronder 1.000 in Nederlands.
Bank betrouwbaarder
Consumenten denken actief na aan wie ze de data wel en niet willen geven. Zo bleek uit het onderzoek van Splunk dat Britse consumenten terughoudend zijn met personalisatie. Als ze kunnen kiezen hebben ze bijvoorbeeld liever een algemene nieuwsbrief dan eentje die is gebaseerd op hun persoonlijke wensen. Hun e-mailadres geven ze bovendien liever aan een bank dan aan een bedrijf dat slimme apparaten produceert. Banken realiseerden zich volgens Splunk eerder dan andere sectoren dat ze moeten investeren in veiligheid.
Lees ook: Nederlander positiever over data
- klantdata
- klantervaring
- data
- consumentenbescherming
- Splunk
- datalek
- klantbegrip
- digitalisering
- tech
- technologie
- customer experience
- Consumentenvertrouwen
- onderzoek