FNV uit ongenoegen over GGD
Vakbond FNV spreekt zich uit over het ongenoegen over de behandeling van agents die voor de GGD werken. Deze mensen, die bron- en contactonderzoek doen en coronatest en vaccinaties inplannen, krijgen duizenden euro’s per jaar minder betaald dan collega’s in vaste dienst, stelt de vakbond.
Het gaat in dit geval om circa 6.000 medewerkers die via facilitair contactcenter Teleperformance werken. ‘Er is totaal niet omgekeken naar de arbeidsvoorwaarden’, vertelt Tuur Elzinga, vicevoorzitter van FNV. ‘Dit zijn medewerkers die zeer belangrijk en onmisbaar werk doen voor de Nederlandse volksgezondheid. In tijden waar de overheid miljarden uittrekt om bedrijven en de economie te redden, worden deze medewerkers voor een hongerloontje betaald.’
Oneerlijke behandeling
De salarissen van deze callcentermedewerkers en personeel dat in dienst is van de GGD verschillen op jaarbasis zo'n €7.400 (op basis van 32 uur per week), concludeerde de vakbond. De callcentermedewerkers bouwen daarnaast geen pensioen op, moeten hun eigen apparatuur gebruiken en krijgen niet betaald voor toiletbezoek.
De vakbond wil een einde aan deze oneerlijke behandeling. ‘Wij begrijpen dat dit piektijden zijn en dat niet iedereen rechtstreeks kan worden aangenomen bij de GGD’, aldus Elzinga.
Lees ook: 'Teleperformance spant echt de kroon'
- contactcenter
- agents
- communicatie
- onderbetaald
- medewerkersgericht
- bron- en contactonderzoek
- GGD
- ongenoegen
- callcentermedewerker
- FNV