[onderzoek] WLC: Facebook met afstand meest populaire platform om community te bouwen

[onderzoek] WLC: Facebook met afstand meest populaire platform om community te bouwen
  • 20 april 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van We love communities onder 3.000 ondernemers.

De Community Monitor is geïnitieerd door digital community-expert Maartje Blijleven. Zij is auteur van de bestseller ‘We love communities’ en momenteel één van de eerste Nederlandse ondernemers op Clubhouse. Bedrijven gebruiken ook andere vormen van communities, blijkt. Zo bouwt 9,6 procent van de ondernemers hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of community platform. De nieuwe app Clubhouse wordt al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers.

Pinterest, Twitter en Whatsapp
De drie platforms die het minste worden genoemd in de Community Monitor zijn Pinterest, Twitter en Whatsapp. Alle drie worden ze door minder dan 1 procent van de ondervraagden genoemd. Andere platforms die weinig worden genoemd, zijn YouTube (1,8 procent) en opbouw van een community door middel van een maillijst (1,6 procent).

Clubhouse
Maartje Blijleven, digital community-expert en initiatiefnemer van de Community Monitor, vindt het opvallend hoe snel Clubhouse groeit. 'Dat zoveel ondernemers het nu al zien als dé plek om hun community op te bouwen, verbaast mij echter niet', zegt Blijleven. 'Mensen hebben in deze tijd behoefte aan echte en oprechte gesprekken, dat kan goed via Clubhouse.' CustomerFirst gaf recent al de nodige aandacht aan deze 'hit'.

28 procent startups vindt community cruciaal voor succes
Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt ook dat bijna 80 procent van de oprichters van startups vindt dat het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk is voor hun bedrijf. Daarbij beschrijft 28 procent communities als cruciaal voor hun succes.

Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon hebben allemaal flink geïnvesteerd in digitale en in-person community engagement in hun verschillende product portfolio’s concludeert hetzelfde onderzoek.

Communities zijn een trend
Bedrijven zijn vanwege de lockdown op zoek gegaan naar andere manieren om relaties te bouwen en onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken. Blijleven: 'Een online community is een goed alternatief voor offline netwerken. Mensen zijn nu gewend geraakt aan online werken en samenkomen. Via een online community kan dat op een authentieke en aansprekende manier. Daarom verwacht ik dat deze trend in 2021 doorzet.'
(PvWK)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link