Renault: Mobilize gecreëerd vanuit superbe klantervaring
Een antwoord bieden op de uitdagingen en problemen van stedelijke mobiliteit, een cosmopolitsche CX ontwerpen, niet vanaf de tekentafel maar vanaf de smartphone ... Zo is de EZ-1 Prototype deelauto van Renault geboren. 'Gebruikers starten hun mobiliteitservaring op de app.'
Deze Renault onder het submerk Mobilize betreft volgens het Franse automerk 'de concretisering van een mobiliteitservaring, ontwikkeld op maat van de nieuwe duurzame behoeften van consumenten in steden, van overheden en influencers'. Patrick Lecharpy, Design-directeur van Mobilize, blikt met CustomerFirst terug op dit bijzondere creatieve staaltje werk, bedacht vanuit de moderne klant.
Groupe Renault heeft sinds kort haar producten en diensten verdeeld over vier bedrijfstakken: Renault, Alpine, Dacia-Lada én het volledig nieuwe 'Mobilize' dat zich gaat richten op onder meer nieuwe mobiliteit. Met Mobilize wil het concern zich richten op consumenten die gebruik willen maken van duurzame en gedeelde vormen van mobiliteit. Het pas gelanceerde Mobilize wil hiermee tegemoet komen aan nieuwe behoeften van de klant met gebruik van duurzame ecosystemen voor energie. Dit ligt in lijn met het doel van moederbedrijf Groupe Renault om CO2-neutraal te worden en met de ambitie om meer circulaire economische waarde te creëren. Een uitdaging die de eindverantwoordelijke Lecharpy van Mobilize met des te meer enthousiasme aanging omdat de afdeling Design van Mobilize die hij leidt, speciaal werd opgericht om meer rekening te houden met 'het mobiliteitssysteem van morgen als geheel', in de woorden van Renault.
Het uitgangspunt van zijn aanpak: 'rekening houden met ieders verwachtingen'. Lecharpy: 'Er zijn er heel wat behoeften op het gebied van parkeren, files, multimodaliteit, vermindering van de milieu-impact, energiebesparing en circulaire economie. Gebruikers, zowel in de stad als in de rand van de stad, zijn op zoek naar oplossingen die goed aansluiten op hun professionele als hun persoonlijke verplaatsingsbehoeften… maar dan zonder verplicht te zijn om in een eigen voertuig te investeren. Hoe dan ook, een mobiliteitservaring is niet mogelijk zonder een smartphone-app', zegt Lecharpy. Pardon? 'Gebruikers beginnen er hun mobiliteitservaring mee. De app is hun eerste contact met de dienst. In deze aanpak moet het ook mogelijk zijn om het voertuig van afstand te herkennen, te openen of de binnenkant ervan virtueel te bezoeken.'
Een nieuw antwoord
'Voila. Zodra al deze elementen bij elkaar waren gebracht, werd onze opdracht steeds duidelijker', glimlacht Patrick Lecharpy, 'We moesten een voertuig creëren dat een service biedt die beantwoordt aan alle behoeften van alle klanten en alle mogelijke toepassingen. En zorgen dat hij er goed uitziet natuurlijk.'
Speciale troef
Het Design-team van Mobilize werd gestructureerd zoals een start-up, bestaande uit beoogde creatieve gebruikers van de stad. Ze schetsten ontwerpen en concepten die zijn afgestemd op de verwachtingen van toekomstige klanten. Hoewel de lokale overheden heel wat denkwerk hebben aangedragen, wilde Patrick Lecharpy een stap verder gaan en zelfs 'de nieuwe hedendaagse culturele en emotionele drijfveren in kaart brengen': 'De beste stap was om mijn team de steden in te sturen om de meest accurate informatie ter plaatse te verzamelen.' Beetje bij beetje kreeg het eerste concrete 'kind', de kleine EZ-1 Prototype deelauto, vorm.
Een nieuwe ervaring in gedeelde mobiliteit
Voor het Design-team was het de eerste keer dat zoveel experimenten in één project werden samengebracht. En ze bleken volgens Lecharpy allemaal onmisbaar om de meest relevante ervaring te ontwikkelen rond een shared, elektrisch en recycleerbaar voertuig dat bovendien uitermate geschikt is voor autodelen. De EZ-1 is helemaal connected en is via je smartphone te ontgrendelen. Het EZ-1 Prototype is daarmee volgens Renault niet zomaar een vervoermiddel, maar gaat een nieuwe ervaring bieden in gedeelde mobiliteit. 'We willen zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid bieden om toegang te krijgen tot een eenvoudig toegankelijk, gebruiksvriendelijk, vrolijk en zelfs ludiek vervoermiddel, zonder de noodzaak te hebben om het voorwerp te kopen, verduidelijkt Patrick Lecharpy. 'Op het vlak van mobiliteit schrijven we echt the next chapter.'
Dit hoofdstuk over klantcentrisch denken door Mobilize en Renault wordt in onderstaand filmpje nog eens kort uitgelegd met Engelse ondertiteling. Mobilize zal dit jaar met flexibele mobiliteitsdiensten voor zowel personen- als goederenvervoer komen, onder het motto 'of je nu voor één dag of voor meerdere jaren een auto wil gebruiken, Mobilize regelt het.' Volgens Autoweek heeft Mobilize heeft nog een arsenaal aan andere specifieke voertuigen voor de beoogde mobiliteitsdiensten in het vat zitten. 'Er komen auto's voor autodeeldiensten, taxiritten op oproepbasis én voor bijvoorbeeld last mile delivery van goederen. Mobilize komt onder meer met een laadpas die klanten in heel Europa voor openbare laadpunten kunnen gebruiken. Hiervoor haakt het dochteronderneming Elexent aan.'
Nu kan Lecharpy's Mobilize EZ-1 in productie genomen worden. Daarnaast komen in het pakket van Mobilize straks waarschijnlijk ook de electrische Dacia Spring, plus een nieuw elektrisch model dat volgens Renault-watchers waarschijnlijk wordt ontwikkeld in samenwerking met het Chinese JMC en tenslotte een doorontwikkeling van de in 2019 aan de wereld getoonde EZ-Flex bestelauto. Wanneer Mobilize zijn eerste deelauto's feitelijk uitrolt is nog niet bekend gemaakt.
(PvWK)
Patrick Lecharpy (Mobilize) naast de op klantenervaring gebaseerde EZ-1
- behoeften
- design
- smartphone
- steden
- concretisering
- directeur
- antwoord
- Mobilize
- Patrick Lecharpy
- automerk
- consumenten
- Frans
- EZ-1
- CX
- Groupe Renault
- overheden
- nieuw
- mécaniciens
- klant