Drankjes voor klant op menu tot leven gebracht met augmented reality
Coca-Cola European Partners Nederland bouwt verder aan haar ‘digital first’ strategie met de introductie van ‘The Soda Experience’, speciaal ontwikkeld voor horecapartners in Nederland. Daarmee krijgt de CX een extra dimensie.
Klanten kunnen een QR-code op de menukaart scannen met hun smartphone en dan verschijnt middels augmented reality (AR) een selectie uit het Coca-Cola assortiment voor de ogen van de klant op tafel. Met deze introductie is het bedrijf de eerste ter wereld die een AR beleving toevoegt aan het serveren van frisdrank. De tool is tot stand gekomen in samenwerking met social-first agency GoSpooky.
The Soda Experience biedt horecapartners een concrete en eenvoudig toepasbare tool. Horecaondernemers kunnen hun klanten een nieuwe en leuke beleving bieden en gasten zien met augmented reality de perfect soda serve van Coca-Cola maar ook andere merken zoals Fuze Tea, Finley en Royal Bliss op tafel gevisualiseerd. Met The Soda Experience biedt CCEP een tool die inspeelt op het groeiende belang van ervaring, inspiratie en informatie bieden in de horeca. The Soda Experience is beschikbaar vanaf vandaag op het MyCCEP-platform voor alle horecaondernemers in Nederland die samen met Coca-Cola een extra beleving willen toevoegen aan zowel de menukaart als de frisdrank categorie.
Carmen Helmink, senior Shopper Marketing Manager, en Anouk Vermeer, Shopper Marketing manager van Coca-Cola European Partners Nederland hebben het afgelopen jaar samen met GoSpooky hard gewerkt aan een tool die toegankelijk is en toegevoegde waarde biedt. Helmink: 'Wat ons mede inspireerde is dat onderzoek liet zien dat 87% van de horecagasten voordat ze naar binnen stappen nog niet heeft besloten welk merk ze gaan drinken. Daarnaast wordt meer dan de helft van de gasten op andere gedachten gebracht door het zien van de menukaart. Visuele aspecten spelen een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze van het drankje, en het daadwerkelijk afbeelden van de perfect serve scoort het best.'
Anouk Vermeer: 'Door in de online omgeving te sturen op visueel aantrekkelijke perfect serves, motiveren we gasten één van onze drankjes te bestellen. We wilden dat het niet alleen een innovatieve gadget is, maar vooral meerwaarde biedt aan onze horecapartners door gasten te leiden naar margerijke drankjes en dat het eenvoudig te integreren is in eigen materialen.'
The Soda Experience is toekomstbestendig gebouwd en wordt continu doorontwikkeld terwijl de horecapartner dezelfde QR-code kan blijven gebruiken. Door het toevoegen van verschillende thema’s, vernieuwende serves en activaties rondom klantbeleving blijft the Soda Experience horecagasten prikkelen om de QR-code te blijven gebruiken bij een bezoek aan de horeca. Hiervoor en in de realisatie van de tool werkt het bedrijf nauw samen met social-first agency GoSpooky. Tom Geurts, AR lead bij GoSpooky: 'Geweldig dat we met Coca-Cola Nederland de wereldwijde primeur hebben met de komst van The Soda Experience. Recht doen aan de iconische dranken van het merk was voor ons de hoogste prioriteit. Op het gebied van WebAR graphics en realtime shaders hebben we hier het onderste uit de kan gehaald. Vooral het pushen van de extreem uitdagende combinatie van organische materialen, glas, vloeistof, ijsblokjes en metaal is goed geslaagd. The Soda Experience is met recht een innovatie op het gebied van een point-of-sale activatie.'
Klik hier voor een filmpje over deze experience.
(PvWK)
- The Soda Experience
- introductie
- European Partners
- Nederland
- speciaal ontwikkeld
- digital first
- horecapartners
- CX
- Coca-Cola
- strategie
- Nederland