Nederlandse bedrijven verliezen vanaf 2022 gemiddeld 80% van hun klantdata

Nederlandse bedrijven verliezen vanaf 2022 gemiddeld 80% van hun klantdata
  • 25 juni 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Vanaf 2022 verdwijnen third-party cookies. Wat is de impact daarvan voor adverteerders, bedrijven, marketeers en professionals uit de klantcontact-business? Hoe zorgen we voor een goede transitie naar dit tijdperk? TB heeft een oplossing.

Traffic Builders heeft hiervoor de (gratis) 'Cookie Impact Tool' ontwikkeld, die binnen enkele seconden het effect van dit tijdperk voor bedrijven in kaart brengt.

Veel cookies zijn vanaf 2022 onbruikbaar, waardoor adverteerders en marketeers naar de "Cookieless Era" gelanceerd worden, waarschuwt het bureau. 'Voor adverteerders en marketeers betekent dit dat 80% van de data die nu nog inzichtelijk is, in 2022 niet langer beschikbaar zal zijn. Dit heeft enorme impact op marketing zoals we die momenteel kennen. Uit de DDMA Barometer 2021 blijkt slechts 9% gereed te zijn voor de cookieless world. Daarom heeft Traffic Builders een tool ontwikkeld die met één druk op de knop de impact duidelijk maakt, om bedrijven zo goed mogelijk voor bereiden.'

Game-changing veranderingen op browserniveau
In 2022 vinden een aantal game-changing veranderingen plaats op browserniveau. Nagenoeg alle third-party cookie-informatie verdwijnt. Verwacht wordt dat browsers de levensduur van first-party cookies* verkorten van 30 dagen tot 24 uur. Deze informatie is bij veel browsers, zoals Google Chrome, nu nog 30 dagen beschikbaar. Vanaf 2022 zal dat ingrijpend veranderen. Apple was met Safari de eerste die de standaard levensduur van cookies verkortte naar 1 dag. Om het speelveld gelijk te trekken met Big Tech-tegenhangers wordt ook verwacht dat Google Chrome – in Nederland de meest gebruikte browser – de levensduur van first-party cookies zal verkorten van 30 dagen tot 24 uur.

Naast deze game-changing elementen op browserniveau, heeft Apple’s mobiele besturingssysteem iOS 14 een functionaliteit overgenomen waarbij gebruikers toestemming moeten verlenen voor tracking door andere bedrijven en apps. Dit leidt tot situaties waarbij iPhone-gebruikers die bijv. de Facebook-app gebruiken, niet langer worden getrackt door adverteerders.

Waarom deze veranderingen?
Digital marketing draait om data, die zowel waardevol als privacygevoelig is. Consumenten hebben het recht te weten en bepalen hoe hun gegevens worden verzameld, gebruikt en gedeeld voor commerciële doeleinden. Cookies zijn op zichzelf onschadelijk. Maar omdat ze informatie kunnen bevatten die zonder toestemming op een individueel persoon kan worden teruggevoerd, valt het gebruik in sommige gevallen onder de GDPR, de Europese privacywetgeving. Vanwege de impact die deze wetgeving heeft op digital marketing en advertising, zijn in de industrie initiatieven ontstaan om van het gebruik van cookies voor tracking-doeleinden af te stappen.

Impact verloren Cookiedata
De ‘Cookieless Era’ is een van de grootste veranderingen in de geschiedenis van marketing. Bedrijven moeten op zoek naar een andere aanpak om inzicht in data te behouden en vertrouwde marketingactiviteiten uit te kunnen blijven voeren.  Om de impact van de Cookieless Era voor een bedrijf te weten te komen, heeft Traffic Builders als gezegd een gratis tool ontwikkeld: de Cookie Impact Tool. Binnen enkele seconden brengt deze tool het effect van de Cookieless Era voor een bedrijf in kaart. Meer info hier of bij TB.
(PvWK) 

comments powered by Disqus