Bezorgafspraak bij klant thuis wordt nog vaak gemist
The last mile met daarin een wachtende klant: niet ongewoon. Ruim een kwart van de bestellingen in Nederland komt niet op het afgesproken tijdstip. Veertien procent van de pakketten wordt niet op de juiste dag bezorgd, blijkt uit grootschalig onderzoek van Multiscope (n=3.100).
De klant wacht voor joker: dit gebeurt nog vaak bij distributie in Nederland. 'Afgesproken bezorgdagen- en tijden worden regelmatig gemist.' Ruim een kwart van de bestellingen komt niet op het afgesproken tijdstip, wijst grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders uit. 'Gemiddeld gezien wordt 14 procent van de pakketten dus niet op de juiste dag bezorgd. Opvallend is dat eigen bezorgdiensten van retailers het vaakst de afgesproken bezorgdag nakomen. 95 procent van de pakketten door bezorgdiensten van winkels zoals Coolblue of Albert Heijn wordt op de juiste dag bezorgd.'
Punctualiteit kan beter
Volgens Multiscope wordt gemiddeld ruim een kwart van pakketten niet op tijd bezorgd. Grote bezorgdiensten als PostNL (14 procent) en DHL (15 procent) scoren wel beter dan het gemiddelde. Ook hier doen de eigen bezorgdiensten van winkels het beter dan de koeriersbedrijven. Zij komen in 6 procent van de gevallen niet op de afgesproken tijd bij de klant.
(bron: Multiscope, beeld: Rodnae Productions / Pexels)