Impact van covid op bedrijfsleven & de trends na de pandemie
Tijdens de pandemie hebben we ons dagelijks leven aangepast op een manier die eerder nog ondenkbaar leek. Veel van deze veranderingen zijn hopelijk slechts tijdelijk, maar sommige zullen wel blijven, ook na de pandemie.
Trustpilot heeft daarom de activiteiten op hun reviewplatform wereldwijd geanalyseerd om een gedetailleerd inzicht in de trends, uitdagingen en meest getroffen sectoren van 2020 te krijgen. Op die manier kunnen zij ook toekomstbeeld schetsen.
Trustpilot begon zijn analyse in januari 2021 en keek naar de consumentenactiviteit op hun platform. Uit die gegevens bleek dat 'Winkelen en mode' zelfs tijdens de coronacrisis het meest populair was. De sectoren die de meeste reviews ontvingen, waren ‘Zakelijke diensten’, ‘Winkelen en mode’, en ‘Huis en tuin’. De huis- en tuinsector is hierbij het meest vanzelfsprekend, aangezien de meeste mensen tijdens de vroege lockdown meer tijd en geld in hun dagelijkse omgeving begonnen te investeren.
Hoewel veel consumenten meer online zijn gaan winkelen, geeft een groot aantal mensen nu ook de voorkeur aan lokale, betrokken bedrijven, dit in reactie op de toenemende raciale onrechtvaardigheid, economische instabiliteit en politieke onzekerheid in de wereld.
De verwachtingen van de consument nemen overigens niet af in tijden van crisis: ‘levering’ en ‘klantenservice’ werden in 2020 namelijk het meest genoemd in 5-sterrenreviews. Klantenservice blijft zodoende een belangrijk middel om vertrouwen op te bouwen.
Voor het complete onderzoek en de duiding ervan, lees de blog van Chris van Dongen, gepubliceerd bij onze collega-titel Marketingfacts.
Credits afbeelding: Joseph Chan/Unsplash