Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online
Bijna de helft (46%) van BV Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers heeft maar liefst 91% één of meerdere aankopen online gedaan. Dit blijkt uit de nieuwe B2B E-commerce Markt Monitor 2021, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers, door Ipsos
Drie op de tien zakelijke bestellers is het afgelopen jaar meer online gaan kopen, wat resulteert in een stijging van het aantal online bestellingen van 50%. De B2B E-commerce Markt Monitor 2021 is gehouden onder 7.928 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.
'We zien nu ook dat het aantal zakelijke bestellers het afgelopen jaar meer online is gaan kopen, net zoals we zien bij de consumentenmarkt', vertelt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. 'De wereldwijde coronapandemie heeft de groei in het zakelijk online bestellen verder versneld; persoonlijk bezoek en advies was niet mogelijk, winkels en showrooms waren gesloten, er waren geen beurzen, minder reizen en minder mensen op kantoor. Met als gevolg dat ook zakelijke bestellers nog meer aangewezen waren op webwinkels en bestelportalen. Gemiddeld heeft drie op de tien zakelijke bestellers meer online aankopen gedaan.'
Groei b2b-e-commerce zet de komende jaren door
De groei in b2b-commerce is mede door Covid-19 niet alleen verder versneld, maar heeft ook een blijvende invloed, signaleert Ipsos. De zakelijke bestellers verwachten namelijk 70% van de bestellingen online te doen in 2025. Vier op de tien kopers verwacht zelfs meer dan 90% online te kopen in 2025. Komend jaar zet deze stijging al in; 40% van de kopers denkt komend jaar meer online aankopen te doen. Ten Ham, op Shoppingtomorrow.nl: 'De groei is een krachtig signaal voor b2b-bedrijven om aan de hand van nieuwe digitale proposities van deze groei te profiteren.'
51% van de online zakelijke bestellers is 50+
Wat opvalt, is dat de helft van de zakelijke online bestellers nu 50+ is. Deze groep klanten is niet opgegroeid met e-commerce en toch speelt online commerce intussen een essentiële rol in hun zakelijke leven. Ruim een derde van de online bestellers is 35 - 49 jaar en slechts 15% is jonger dan 35 jaar. In 2020 was nog ruim 60% van de zakelijke online kopers jonger dan 50 jaar.
De eeuwenoude 80/20-regel blijkt ook op te gaan in b2b-e-commerce, blijkt uit dit onderzoek. Van het totaal aantal zakelijke bestellingen is 79% van de b2b-bestellingen gedaan door 22% van de zakelijke kopers. Deze heavy shoppers bestelden gemiddeld 130 keer online het afgelopen jaar.
(bron: Shoppingtomorrow.nl, foto: Jesse Ramirez, Unsplash))