ACM schiet klant te hulp met preventie-campagne
ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), ontvangt dagelijks meldingen over problemen met een online aankoop. Naast dat de waakhond webwinkels op de vingers tikt, wil de ACM klanten in aanloop naar de feestdagen activeren met de campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’.
De ACM merkt op dat het bij sommige webwinkels lastig is om in contact te komen met de verkoper wanneer er iets verkeerd gaat met de bestelling of de levering. Hierom is het volgens de waakhond belangrijk dat de klant vooraf de betrouwbaarheid van de webshop checkt. ‘Je hebt vaak al vooruit betaald en kunt niet even de winkel binnenlopen als er iets mis is. Als je vervolgens geen contact krijgt met de verkoper, ben je je geld kwijt. Het is daarom belangrijk dat je eerst de webshop checkt en dan pas bestelt, vooral als je de webshop nog niet kent’, aldus directeur Edwin van Houten.
Checklist
Klanten doen dikwijls meldingen van late leveringen, leveringen die uitblijven, neppe of slechte kwaliteit van producten, dropshipping en het uitblijven van een terugbetaling. Hierom adviseert de ACM dat klanten vóór hun aankoop reviews, betaalopties, contactinformatie en de KvK-inschrijving checken. Ofwel: eerst checken, dan bestellen.
(NvK)